Lage wintersterfte onder bijenvolken in afgelopen winter

Imkers hebben gemiddeld genomen afgelopen winter minder bijenvolken verloren dan in de jaren hiervoor. Het landelijk sterftepercentage is vastgesteld op 9,2%. Dat is de uitkomst van een telefonische enquête onder imkers die op dinsdag 8 april is uitgevoerd door de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV) en Wageningen University & Research centre (UR).
De sterfte van bijenvolken in de winter is jarenlang alarmerend hoog geweest. Er waren winters dat 1 op de 4 volken niet overleefde. De enquête na de winter van 2012-2013 wees uit dat het sterftepercentage naar ongeveer 13% was gedaald. “Deze uitslagen zijn bemoedigend, maar het is te vroeg om te spreken van een trend”, aldus Bram Cornelissen van Wageningen UR.

Lage wintersterfte door zachte winter?
Het is op dit moment nog niet bekend waardoor de wintersterfte in de afgelopen 2 jaar lager was dan de jaren ervoor. Hoewel de zachte winter gesuggereerd wordt als mogelijke verklaring, is dit niet logisch aangezien de winter van 2012- 2013 juist streng was met ook een relatief laag sterftecijfer.

Imkers hebben een belangrijk aandeel
Het lage wintersterftecijfer van dit jaar wil niet zeggen dat het eind van de sterfteproblemen bij bijen in zicht is. De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor de bijensterfte. De imkers hebben zelf een belangrijk aandeel  in een goede voorbereiding van bijenvolken op de winter. Mogelijk werpt dit nu zijn vruchten af. Gunstige omgevingsfactoren zijn echter net zo van belang voor een gezonde bijenpopulatie.
Bron: WageningenUr