12 juli Landelijke Open Imkerijdag “De Heidebloem”

Traditiegetrouw houden wij op de tweede zondag van de maand juli van 14.00 tot 17.00 uur onze jaarlijkse Open Dag op 3 verschillende locaties. Dat zijn de heemtuin van het IVN aan het Dievelaarslaantje, het Bijenbos aan de Groene Plasweg en het depot van Frans aan de Beekweg te Buurse.
Deze middag staat geheel in het teken van het imkeren en alles wat daar bij komt kijken.

Iedereen denkt bij het houden van bijen meteen aan een potje honing of aan enge stekebeestjes.
Tijdens deze middag willen wij laten zien dat er heel wat komt kijken bij het oogsten van dat ene potje honing.

Het bijenhouden begint met het volgen van een imkeropleiding voor beginners. Deze cursus wordt bijna jaarlijks bij voldoende belangstelling, door “De Heidebloem” verzorgd. Dit jaar loopt er ook een beginnerscursus en zoals het zich nu al laat aanzien dan verzorgen wij volgend jaar ook weer een beginnerscursus. De eerste deelnemers zijn al op een deelnemerslijst geplaatst.

Ook willen wij de verschillende facetten van het imkeren laten zien zoals het slingeren, waskaarsen maken,  korvenvlechten, bijenleerpad in het Bijenbos, informatiestand, honingverkoop, verenigingsactiviteiten, etc.

Helaas is er ook aandacht voor de problemen die zich in de bijenteelt voordoen. Zo wordt het voor de bijen steeds moeilijker om de voor hen interessante en noodzakelijke bloemen te vinden en dat jaarlijks grote aantallen volken om onverklaarbare redenen dood gaan of verdwijnen. Het is in eerste instantie voor de imker de taak om hier wat aan te gaan doen. Dit en veel meer willen wij de bezoekers graag laten zien en horen op de Open Dag op zondag 12 juli.

Dit is tevens een mooie gelegenheid om ook elkaar weer eens te ontmoeten en om weer eens eventjes bij te praten over dit beslist niet gemakkelijke. Dan is het te koud en te nat en dan weer te droog en te heet. Al met al oorzaken die de ontwikkeling van de volken doen hollen of stagneren. Dat hoort ook bij het imkeren. We zullen zien hoe het bijenseizoen zich verder ontwikkelt.
Dit alles onder het genot van bakje koffie met wat erbij.

Graag tot zondag 12 juli.