Gezoem van bijen en geur van honing en bijenwas
Haaksbergen – Beleef het bijenhouden van nabij. Zaterdag 14 juli en zondag 15 juli, zijn de Landelijke Open Imkerijdagen. In het hele land staan de deuren van de bijenstallen weer open om een kijkje te kunnen nemen bij de activiteiten. De gelegenheid om alles over bijen te weten te komen. Zoals hoe maken ze honing?

Ook imkervereniging, De Heidebloem, in Haaksbergen doet mee met deze Landelijke Open Imkerijdag. Zowel in de stal bij het IVN-gebouw aan het Dievelaarslaantje als bij Erve Hanebulten aan de Beekweg in Buurse, zijn verschillende activiteiten.
Omdat de landelijke IVN 2018 heeft uitgeroepen tot het jaar van de wilde bij, hebben de imkervereniging Heidebloem en de IVN gekozen voor een samenwerking op deze open dag(en).

Zaterdag 14 juli en zondag 15 juli: Bij Erve Hanebulten in Buurse, van 10:00 tot 16:00 uur.
Er is speciaal aandacht voor de kinderen zij kunnen kaarsen maken van bijenwas. Ook zijn hier imkers aan het korfvlechten, kunt u een kijkje nemen in de grote bijenstal en krijgt u uitleg over het slingeren van de honing.

Zondag 15 juli: Locatie IVN aan Dievelaarslaantje , van 12:30 uur tot 17:00 uur.
In de verenigingsstal in de heemtuin bij het IVN kunt u een imker aan het werk zien en is er een imker korven aan het vlechten. Ook kunt u een kijkje nemen in een van de bijenkasten om te zien hoe een bijenvolk leeft en werkt. Voor het clubgebouw kunt u op het terras genieten van heerlijke pannenkoeken met honing. In het clubgebouw zal de honing uit de raten worden geslingerd en worden er interessante films getoond over de bijen. De winkel van de vereniging biedt allerlei producten aan en er is een informatiestand waar u te woord wordt gestaan door ervaren imkers.
Bij het IVN gebouw kan op deze dag worden genoten van een ‘heemtuin’ High Tea  waarbij er thee wordt geschonken en is er de mogelijkheid om, tegen een bescheiden vergoeding, iets lekkers bij de thee te nuttigen. Er is tevens een stand met info over bij- vriendelijke tuinen en bij- vriendelijke heemtuinplanten. Mensen kunnen ook genieten van de mooie heemtuin. De IVN organiseert op de zondagmiddag een wandeling van ongeveer een uur langs drachtbomen –struiken en planten rond de IVN locatie in Haaksbergen.

Beleef het bijenhouden van nabij

. wat doet een imker en waarom word je imker,
  . hoe gaat het oogsten van honing in zijn werk,
  . informatie over het houden van bijen,
  . uitleg over werksters, darren en de koningin,
  . kijken in de bijenkast en op zoek naar de koningin,
  . informatie over hoe ik mijn tuin of balkon bijvriendelijk kan inrichten,
  . hoe kan ik helpen de bijenstand te verbeteren
  . hoe wordt ik lid of donateur van De Heidebloem?

Bent u van plan om een cursus imkeren of korfvlechten te gaan volgen dan kunt u zich op deze dag oriënteren en aanmelden voor een cursus in 2019. Meer informatie kunt u vinden op www.imkervereniginghaaksbergen.nl
Hebt u interesse in het IVN dan kunt u de website www.ivn.nl/afdeling/haaksbergen bezoeken.