Lezing over “Natuurrijke tuinen” door Jacqueline Collou
Datum 19 februari 2013, aanvang 19.30 uur

Op dinsdag 19 februari 2013 organiseert de activiteitencommissie van Groei & Bloei Berkelkland / Haaksbergen en omstreken een boeiende lezing  over “natuurrijke tuinen”.  Deze lezing wordt verzorgd door mevrouw Jacqueline  Collou, tuin en landschapsontwerpster van Buro Collou uit Eibergen.
Buro  Collou  is een ontwerpbureau dat zowel grootschalig als kleinschalig werkt. Grootschalig in de vorm van bijvoorbeeld landschapsplannen en kleinschalig in de vorm van particuliere tuinen. Natuur en milieu zijn in alle gevallen belangrijk voor de ontwerpkeuzes. Streekeigen beplanting, landschappelijke context en duurzame materialen zijn het uitgangspunt, met daarin ruimte voor vernieuwing en liefde voor de natuur.

Het betreft een lezing met als thema: natuurrijke tuinen.
Natuurrijke tuinen zijn tuinen waarin ruimte is voor natuur in de vorm van bijvoorbeeld: Vogels, egels, padden, hommels, bijen, lieveheersbeestjes en tal van andere insecten. Ook is er ruimte voor spontane ontwikkeling in plantengroei  op basis van bijvoorbeeld het recht van de sterkste. Dit hoeft niet te betekenen dat een natuurrijke tuin altijd hetzelfde is als een natuurtuin. Een natuurrijke tuin kan ook op het eerste gezicht vrij strak vormgegeven zijn. Wel vraagt het tuinieren in een natuurrijke tuin een avontuurlijke inslag. Je zoekt naar een natuurlijk evenwicht tussen de planten- en dierenwereld. Dit betekend dat een tuin niet altijd naar je hand is te zetten. Planten en dieren doen niet altijd wat je graag zou willen. Dit kan soms frustrerend zijn, maar ook boeiende resultaten opleveren wanneer een plant z’n eigen favoriete standplaats heeft ‘gekozen’ en daar een heel spannende combinatie blijkt te zijn met de omringende planten. Wanneer de opruimwoede wordt bedwongen is het ook heel bevredigend om in een vers besneeuwde wintertuin te zien hoeveel dieren er in de tuin leven, schuilen, foerageren en overwinteren.
In de lezing wordt ingegaan op een aantal vragen als: wat zijn de voorwaarden voor een natuurrijke tuin, is een natuurrijke tuin hetzelfde als een natuurlijke tuin en is een natuurrijke tuin per definitie duurzaam of moet hiervoor aan extra voorwaarden worden voldaan. Onderwerpen als vormgeving, beplanting en bijvoorbeeld landschappelijke context komen aan bod. De onderwerpen hebben betrekking op zowel kleine- als grote tuinen.

Kortom een interessante lezing waar wij u graag voor uitnodigen en waarbij u vele wetenswaardigheden en tips zullen worden aangereikt.

Locatie:
Zalencentrum De Huve (Grote zaal)
Grotestraat 52
7151BD Eibergen

Entree voor leden G&B € 3,00 en voor niet-leden € 4,00 (entree is inclusief een consumptie)