Zaterdagochtend 22 juni. Rond de klok van 8.00 uur verzamelen we ons in Haaksbergen voor het jaarlijkse reisje van de vereniging. We hebben een druk programma voor de boeg die dag. Niet alleen bezoeken we de onderwijstuin van Steinfurt (Duitsland) maar ook gaan we die dag naar het nationaal lindearboretum in Winterswijk.

Zodra iedereen er is stappen we in een aantal auto's en gaan we op weg naar Duitsland voor het eerste bezoek. Onderweg wordt er heel wat afgekletst. Uiteraard zijn voornamelijk de bijen onderwerp van gesprek. Zo wordt het slechte voorjaar, de staat van ieders volk en de plannen voor het komende seizoen doorgenomen. Al snel zijn we in Steinfurt aangekomen en dat zonder tom-tom (René reed voorop maar moest het doen met een ouderwetse papieren routebeschrijving).

Bij de onderwijstuin (Kreislehrgarten) krijgen we van de hoofd tuinder een uitleg over de tuin incl. rondleiding. Hij vertelt dat in de tuin van oudsher groeten en fruit worden gekweekt inmiddels hebben ze ook een siertuin. Vroeger waren er heel veel van dit soort tuinen om inwoners te helpen/stimuleren bij het verbouwen van hun eigen groenten en fruit. Nu is dit de enige overgebleven onderwijstuin van heel Duitsland en is nu zo'n 90 jaar oud. De tuin is gratis te bezoeken en ze ontvangen 50.000 bezoekers per jaar. Tevens dient de tuin als instrument om tuiners op te leiden die daarbij ook leren om de gewassen te verkopen via het bijbehorende winkeltje. Ze halen hun inkomsten uit het winkeltje en ontvangen een gemeentelijke subsidie van € 400.000,- (waar zie je dat tegenwoordig nog?)
De rondleiding leidt ons langs heel veel verschillende fruit- en notenbomen. Van iedere fruitsoort staan er wel tientallen verschillende variëteiten. Naast de bekende fruitsoorten zoals appels, peren, kersen, etc. staan er ook minder bekende soorten zoals de paw paw en nashiperen (aziatische peer). Bij de fruitbomen vinden we ook een mooie bijenstal. In de stal staan de bijen in een apart gedeelte. Het gedeelte wordt afgeschermd dmv ramen zodat bezoekers de kasten wel kunnen zien zonder last te hebben van de bijen. Door er slechte voorjaar hebben de bijen daar nog nauwelijks honing kunnen halen. Buiten staat een kast die je kan openen en waar de ramen zijn beplakt met stickers waar raten op staan. Zo kan iedereen een goed beeld krijgen hoe een kast met volk er aan de binnenkant uitziet. Daarna vervolgen we de rondleiding door de siertuin. Deze ligt er erg mooi bij met diverse bloeiende borders waar ook nog fruitbomen in verwerkt zijn. Na de rondleiding drinken we in de tuin een kop koffie en gaan we op weg naar Winterswijk voor het tweede gedeelte van het uitje.

Na een uurtje rijden komen we aan in Winterswijk. Voordat we naar het Lindearboretum gaan maken we eerst tijd voor de inwendige mens. In de buurt van Winterswijk vinden we een restaurantje waar we buiten op het terras heerlijk lunchen. Vooral de omelet was die middag populair, waarin maar liefst 5 of 6 eieren waren verwerkt.
Daarna vlug door naar het Nationaal Lindearboretum. Ook daar kregen we van een gids een rondleiding. De gids legt uit dat het arboretum op een water win gebied staat en eigendom is van de Vitens. Het park is 20 jaar geleden aangelegd en ze hebben nu de meest uitgebreide lindecollectie van heel Nederland. Alle linden die je bij Nederlandse kwekerijen kunt kopen hebben hun oorsprong d.m.v. de moederplanten bij dit arboretum. Er zijn meer dan 200 verschillende soorten linden aanwezig en er staan meer dan 800 bomen. Ook hebben ze speciale linden die helemaal niet als linden herkenbaar zijn. De rondleiding leidt ons door een gedeelte van het park en ook hier komen we uiteraard een aantal bijenkasten tegen. De kasten staan buiten in een rij opgesteld. De gids vertelt dat een plaatselijke imker zijn kasten hier altijd plaatst, maar meer wist hij er niet over te vertellen. Daarna lopen we in een pas weer terug naar de auto's. Het arboretum was indrukwekkend, maar met alleen maar lindes wordt het wel een beetje eentonig (denk dat de bijen daar er ook zo over denken ;-)
Daarna rijden we weer terug naar de uitbater waar we die middag hadden gelunched om nog even onder het genot van een drankje samen na te praten. Aan het einde van de middag arriveren we weer veilig in Haaksbergen. Alle aanwezigen kunnen terug kijken op een geslaagd en gezellig uitje. Wat mij betreft volgend jaar zeker voor herhaling vatbaar!

Door: Martijn Aalbrecht

Foto's van het jaarlijks uitje kunt u via onderstaande links inzien.
Kreislehrgarten-steinfurt , Nationaal-lindearboretum-winterswijk