Logo

Na een landurig ziekbed is op 19 juni 2024 Harrie Konniger op 73 jarige leeftijd overleden.

Tijdens de uitvaart op 26 juni was een aantal leden van het Bestuur aanwezig. Onze secretaris Erwin Lankheet heeft een speech gehouden. Met toestemming van Erwin publiceren we hier deze speech, zodat u allen kunt lezen wat een bijzondere man Harrie is geweest en wat hij voor onze vereniging heeft betekend.

Harrie: Ik heb jou leren kennen als een bevlogen bijenhouder.
Jij hebt niet alleen mij maar velen het bijenhouden bijgebracht.

Maar wat velen niet weten is dat Imkervereniging De Heidebloem, het huidige bestaan, aan jouw heeft te danken.
Begin 1978 telde de vereniging nog maar 14 leden en er werd toen gesproken over samengaan met Enschede. Maar jij was hier faliekant op tegen en mede dankzij jou inzet werd er een compleet nieuw bestuur opgezet en werd jij toen bestuurslid.
Vanaf 1988 was Harrie secretaris van de bijenvereniging en dat bleef hij tot 2018.

Mede dankzij Harrie is het Bijenbos met zijn bijenleerpad ontstaan en kwam het Eeuwverslag van Imkervereniging de Heidebloem volledig van zijn hand. Uitgebracht in 2006.
Na 40 jaar in het bestuur te hebben gezeten deed Harrie een stapje terug en werd hij benoemd tot erelid en ontving hij een vergulde speld van de landelijke bijenvereniging voor zijn jarenlange inzet voor onze vereniging.
De bijenvereniging had toen 100 leden.

Maar wat mij vooral is bijgebleven waren de bijpraatavond op de donderdag bij het IVN in de bijenstal met uiteraard: het wel bekende huppelwater. En toen kwamen de verhaaltjes wel los. Vaak stapten wij later op de avond weer lachend op de fiets richting huis. Prachtige tijd was dat.

Maar wat de meesten ook niet weten is dat Harrie zich druk heeft gemaakt met de vormgeving van het Grintenbosch in de veldmaat. En dat is gelukt met zelfs een prachtig wandelpad waar velen al een keer gebruik van hebben gemaakt.
Het IVN bood aan om de natuureducatie voor scholieren op zich te nemen en te regelen. Harrie was vanaf het begin al actief lid bij het IVN en zo kwam het balletje aan het rollen.
Alle uilen- en andere vogelkastjes in het Grintenbosch werden mede door Harrie opgehangen. Harrie heeft trouwens ook 25 jaar meegeholpen met uilenringen rondom Haaksbergen vanuit het IVN.

Harrie: Wat ben ik blij dat ik jou heb mogen leren kennen en een beroep heb kunnen doen op al jouw bijenkennis. En ik kan je vertellen, ik was niet de enige.

Harrie bedankt.