Het Doppenproject

Het Doppenproject  heeft als doel om onze leden van kwalitatief goede koninginnen (F1) te voorzien
De kwaliteit van de koningin bepaalt  de kwaliteit van het volk wat zich uit in:
# sterke, gezonde en grote volken
# rustig en raatvast
# zachtaardig
# grote haaldrift

Wij hebben een aantal koninginnentelers in onze vereniging voor zowel Carnica als Buckfast.

Waarom een Doppenproject?
Het proces in een Nicot-dopje.

De koninginnenteler selecteert larfjes van een P-moer en plaatst ze in Nicot-dopjes. Dit wordt 'overlarven' genoemd.

Vervolgens plaatst de koninginnenteler een raam met een aantal Nicot-dopjes in een van te voren aangemaakte starter, die hopeloos moerloos is.

Nicot-dopje

Dubbele rij Nicot-dopjes in een raam gemonteerd

Afhankelijk van de ervaring van de imker kan uit de volgende opties gekozen worden:
1.  Een raam met eitje/larfjes van de P-moer in een moerloos volk plaatsen
2. Aangeblazen dop(pen)  van de P-moer in een moerloos volk plaatsen
3. Rijpe dop(pen) van de P-moer in een aflegger invoeren
4. Onbevruchte F1 koningin invoeren
5. Bevruchte F1 koningin invoeren
6. Compleet volkje met bevruchte F1 koningin

Welke optie de imker ook kiest, hij/zij zal altijd met raad en daad worden bijgestaan door een ervaren imker.